Rabu, 14 Disember 2022

Kisah Crowning Gigi Depan

Gigi oh Gigi...jagalah gigi anda sebaiknya kalau tak mahu tanggung kos membetulkan gigi yang semakin mahal. Aku tanak la cerita sangat kenapa aku tak jaga gigi aku ni. Hal yang paling malas ialah gosok gigi sebelum tidur. Ingat kumur2 je dah cukup..tapi yang melekat antara 2 gigi tu la yang akan buat anda merana.

So gigi depan aku mula rosak sejak umur 12 tahun lagi kalau tak silap. Makan gula2 dibawaknya sampai tertidur. Suka sangat bersihkan gigi dengan lidah pun ya. Sampai ada lubang angin between gigi tu. Jumpa dentist tampal sahaja kerjanya sampai umur berapa?

In the end gigi tu dah mati akar rupanya. Jadi sebelum nak buat crowning kena buat rawatan akar dulu. Sebelah kiri dah mati..sebelah kanan masih vital. Kata doctor Hazizi.

Ok aku dapatkan rawatan gigi di Klinik Pergigian Zakwan Bandar Kinrara. Mudah 5 minit dah sampai.

Sebenarnya aku dah lama nak buat crowning. Sejak aku masih tinggal dengan kakak aku di Bangsar lagi. Hari2 lalu depan klinik gigi nak buatla. Siap pergi UM nak buat juga tapi kata mereka masa tu masih tak perlu. Tampal sahaja. Gigi aku yang sebelah kanan ni dia terkeluar ke depan sikit. So dia tak berapa lawa..hahahaha..dia tak rata sebaris dengan yang lain.



Baiklah..aku pun mulakan rawatan akar gigi atau root canal pada bulan 4. Masa tu bulan puasa. 2 April 2022. Buat scaling karang gigi dulu..pastu root canal 12 April 2022. Kenapa? Sebab at least kena seminggu lepas cek gigi semua ok baru proceed. Ok root canal ni memang lama ya. Nak dekat 2 jam la buat. Doc akan masukkan besi halus dalam gusi. Memang kena bius la 2-3x juga. Tengok jarum bius tu pun teringat pulak injection morphine masa nak czer dulu. So gigi aku pun kenalah x-ray la kejap. Sebelum dan selepas besi halus macam dawai tu diletakkan. Sakit? Aku pun dah lupa. Tapi perlu buat. Kena hadap. Kau sedia je menganga. Lenguh mulut kan.


Hai lama betul

Nampak macam takde apa tapi sebenarnya dah ada dawai halus dalam gusi tu. Dah bermacam tampalan gigi ni terima.

Gambar x-ray dari dalam gigi setelah dimasukkan dawai. Bia fikir balik sakit jugalah kena masuk dawai tu ke dalam gusi.


Selepas siap doctor kata dalam 2 minggu atau sebulan boleh datang untuk buat crowning. Aku ok ok je.

Kemudian aku sakit dan ahli2 keluarga aku sakit2. Kami sakit2 bergilir2. Bila sihat kena jaga yang sakit. Begitulah sehingga bulan 9. Bulan 10 baru aku datang semula. Hahaha. 25 Oct 2022. Lama betul..dulu tanya cost crowning berapa..doc cakap RM2600. Oh ya kos masa root canal RM500. Sekali aku datang bulan 10 cost dah naik RM3000. Sebab aku memilih untuk guna porcelain. Kalau yang satu lagi tu ada screw RM2000. Ni kos untuk 2 batang gigi all in. Porcelain is better sebab warna gigi akan menyerupai gigi asal. Yang lagi satu tu putih la sikit. Gigi aku semulajadi kuning sikit. So tentulah aku tanak kelihatan pelik. Tiba2 gigi aku 2 warna putih hahahaha.

Hari datang untuk buat crowning tu doc buat molding untuk gigi asal. Sebab nak buat crowning gigi asal akan dikecilkan. Sementara gigi tu nak siap aku akan dipakaikan gigi sementara..tempoh ni pun lama juga. Nak 2 jam la juga haa...menganga lama sampai lenguh. Dengan air liur yang kadang nak terbatuk. Tapi doc pakaikan silicon khas untuk elak segala residue termasuk dalam kerongkong. Lama wei..lamaaaaa.

Dah siap tu tunggula pulak pakai gigi sementara. Karang tak de gigi nak makan dan nampak rongak pulak. Haha..disimenkan aje.

Sebelum kena pakai gigi sementara..tengokla gigi sendiri buat kali terakhir

Selepas kena pasang gigi sementara 


Minggu seterusnya gigi dah siap. 8 Nov 2022. Tapi bila dipasang nampak tak original. Jadi doc buat hantaran balik ke lab. Aku kena pakai gigi sementara balik. Setiap kali pun guna pliers ya. Aduiii macam cabut paku dari kayu gitu. 

17 Nov 2022 gigi dah ada balik tapi masih tak fit jugak. Doc Hazizi tak puas hati. Dia polish gigi tu sebelah aku je. Bunyi mesin tu jangan cakapla dia bunyi bising. Hahaha. Aku pun pakai balik gigi sementara tapi diperbetulkan sebab gigi aku pecah. Masa gosok gigi tiba2 dia pecah wehhhh..nama pun sementara. 

Datang dengan Aqlan sebab dia kena cabut gigi

Yang putih2 celah gigi tu lebihan dari buatan gigi sementara tu. Aku tak ingat bahan apa doctor guna.


Kemudian tiba minggu mengundi gigi tak siap lagi..pastu kenduri pun belum siap. Jadi aku pun takle nak menyengih sangat sebab gigi sementara ni lagi kelakar rupanya. Hahaha mana doc Hazizi ni kenapa assistant dia tak call aku...

Akhirnya gigi tu siap jugak. 2 Dec 2022. Fuh lama...gigi dah nampak cantik sebelum dipasangkan. Doc betulkan mana2..kena grind gigi aku ni. Adoi macam2 bunyi la. Lama juga nak dekat sejam. Cabut gigi sementara dan pasang gigi porcelain yang cantik tu. Sakit juga gigi masa kena simen tapi aku dia je..gam dia kuat kot. Kali ni takde bius dah. Doc pun floss gigi aku jugak. Aduh...esoknya takde sakit apa pun dah. Alhamdulillah. 

Hello Gigis


Lepas siap semua doc pesan la jangan gigit epal pulak guna gigi depan ni. Kata gigi buatan..tetap takkan sama dengan gigi ciptaan asal...jadi jagalah gigi anda. Okaylah dah boleh senyum lebar sikit. Takdelah kena tegur jangan senyum nampak gigi..gigi kau tak cantik. Sedih wak..makan hati aku bertahun. 

Niat aku buat gigi ni kerana Allah. Gigi aku dah mati akar. Takde rasa. Dia pun mereput. Hudoh juga. Anak2 tengok pun eeee your teeth ibu it's dirty. So aku nak diorang jaga gigi aku pun kena la jadi model kalau tak jaga gigi..nanti hudoh rosak macam ibu kena jumpa dentist. Terus si kecik tu menjerit tanak jumpa dentist. Takut. Laki aku dah happy. Maka keluarla cerita masa dia mula2 jumpa aku dia pun tengok gigi aku macam eee tak dijaga...pastu lama2 dia tak peduli pun gigi aku so..aku terfikir aku kena reject dulu salah satu sebab gigi aku hudoh ke? Tapi bila fikir2 balik kan aku yang banyak reject dan break the relationship. Hahahaha...

So in total

1. Root canal RM500 

2. Porcelain teeth for crowning RM3000 for 2.

Habis duit kwsp mak.

Menyengih dibawah pokok doa.


2 ulasan:

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.