Rabu, 18 Mac 2020

هاري ڤرتاما سكتن ڤرگركن

Hari Pertama Sekatan Pergerakan

Tak pernah dibayang akan alami situasi ni. Ni antara sejarah terbesar negara akibat penularan wabak covid-19.

Sedikit recap apa yang kami buat bermula 1 Mac 2020.

1 Mac - Kami pulang dari Awana Genting Highlands. Mandi manda kat pool awam. Kami ke Nasi Lemak Saleha, dan jumpa PS Aishah yang baru je balik dari garage sale Rizalman.

2 Mac - Aqlan ada sedikit hidung tersumbat. Kami fikir sejuk mandi lama2 semalam. Atau sebab aircond. Tapi kami tetap hantar dia ke tadika.

3 Mac - Aqlan ke tadika macam biasa.  Midah, helper yang datang cuci rumah 2 minggu sekali datang cuci2 rumah lebih sikit sebab esok nak shooting. Ada barang2 kena keluarkan dari store.

4 Mac - Aqlan ke tadika, kami ke Hospital Serdang untuk jumpa paed Aqeel. Makan di kedai mamak. Beli nasi ayam di Ikhwan dan donut di bakeri Ikhwan. Petang shooting dengan krew Borak Kopitiam.

5 Mac - Birthday Aqlan ke 6. Abah dja belikan lava kek Secret Recipe. Dan aku makan sekeping kek keju.

6 Mac - Aqlan kena tanam pokok cili. Kami balik Ipoh lepas isyak. Mula2 cuaca elok kemudian hujan lebat.

7 Mac - Sarapan pagi di kedai kegemaran mama. Aqeel kejar kucing. Kemudian ke kedai elektrik, mama nak beli kipas. Then ke Tesco cari kek dan kasut untuk Aqlan dan flip flop untuk Aqeel. Eh aku pun dapat sandal untuk dalam rumah. Sambut birthday Aqlan. Tak ramai pun. 9 orang je. Malam makan laksa dan kak adik masakkan kuew teow.

8 Mac - Makan nasi mama masak. Siap bekalkan macam2. Pulang ke BK. Singgah solat di R&R Subang. Singgah rumah Jija hantar lauk mama kirim.

9 Mac -  Aqlan ke tadika macam biasa.

10 Mac - Rombongan tadika sepatutnya ke kilang Dominos dan Beryls dibatalkan. Aqlan ke tadika macam biasa dan lupa hal rombongan. Semua dah bayar tau. Postpone. Malam, dah tukar cadar cantik2...Aqlan muntah. Kami rasa perut dia kosong kemudian dia makan dah lewat jadi dia muntah banyak. Tukar cadar malam2 buta. Nasib Aqeel tidur dalam buai.

11 Mac - Aqlan ke tadika macam biasa. Dia macam takde sakit.

12 Mac - Aqlan ke tadika. Malam dia terbatuk2. Tidur atas sofa dalam bilik kami. Sekali dia muntah kahak. Aku tidur nyenyak. Tahu2 je laki dah settledkan semua.

13 Mac - Aku fikir Aqlan tak perlu ke sekolah. Tapi dia memang takde demam. Dia sihat happy2 aje. So dia ke tadika. Hari Jumaat kan balik 11.30. Lagipun hari ni ada pemeriksaan dental di sekolah. Bawak cawan, berus dan ubat gigi.

14 Mac - Laki cuba beli lauk dari dalam MAEPS. Kedai tutup. Jadi kami ke Ikhwan Putrajaya, beli lauk. Kemudian ke Watson's nak top up toiletries.

15 Mac - Beli kuih di Mimpi Muor. Kemudian casting untuk Aqlan dan Aqeel di Misi Talent. Gary nama owner. Photog dia nama Karen. Settled kami ke rumah Jija dia ajak p collect medal unicorn run. Dah kena batal so ambik medal je. Makan laksa, kuew teow sup. Lepas isyak balik.

16 Mac - Aqeel turns 20 months. Yeay. Laki kena kerja dari rumah sebab bos dia nak buat cleaning ofis because of covid-19. Laki ke dobi cuci alas sofa dan beli barang dapur. Maghrib kami ke rumah Jija. Mama datang singgah dari Johor. Ada kenduri kawen di Pasir Gudang. Makan pizza. Mama tidur di rumah kami.

17 Mac - Laki masih kena kerja dari rumah. Mama balik Ipoh jam 8 pagi.

18 Mac - Arahan sekatan perjalanan bermula sehingga 31 Mac.


0 ulasan:

Catat Ulasan

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.