Khamis, 8 Ogos 2019

Cempedak Goreng

Last week mentua bagi 2 biji cempedak. Belum masak. Kami tunggula..hehe aku asyik dok belek kot dah berair, dah berpeluh2 dia kena balut dengan surat khabar. Hari ni aku belah dia. Of coz masa tu laki dah balik sebab kalau dia tak tolong jaga Aqeel nanti budak tu mulalah nak tolong kopek sekali.

3x goreng ya. Ini 1st batch.

Dah lama aku tak goreng cempedak. Laki aku suka makan. Dia balik cerita orang jual 5 biji RM4. Cekik darah betul. Aku sebenarnya pun ingat nak kopek tu makan mentah2 sikit dan simpan esok jelah baru goreng...haha..sebab aku dah masak nasi ayam. Tapi laki aku asyik tanya lebih 1x you nak goreng cempedak kan.. nasi ayam tu you simpan I bawak bekal esok. See laki aku nak makan jugak cempedak goreng, malam ni jugak. Hahaha..jadi lepas maghrib aku turunla masak. Minta dia jaga Aqeel lagi. Aku dah siap kopek semua sebelum maghrib. Siap pakai sarung tangan plastik. Bergetah weh..pisau aku pun kena minyakkan lepas tu.



Batter dari sini Majalah Rasa. Memang sangat sedap.

Lebihan


Aku tak ingat berapa biji semua yang aku goreng. Aku makan 11 biji goreng. 1 mentah. Laki aku makan banyak betul. Siap nak rebus biji. Aku kata takyahla..bila pulak nak rebus kalau simpan dalam peti ais biji tu. Sebab kan nak balik kampung cuti raya haji. Even mentua aku cakap kalau nak lagi dia bagi lagi bila kami balik Ipoh nanti. Adoi... aku memang suka cempedak ni. Orang jual dah la mahal.

Tengah2 makan sambil menyuap Aqeel makan nasi ayam. Titiber dia macam buat perangai lak. Dia ni memang tak boleh duduk lama kat bawah. Suka nak naik katil. Dia dah puas main kita tak siap makan ke...basuh pinggan ke..kalau dia dah bising tu kena bawak jugak naik. Sudahnya laki aku bawak naik lepas aku bagi dia susu. Tak boleh sambung makan cempedak dah. Macam dah kenyang gila. Manis leting takyah cakap. So ada sebekas juga bagi pada helper. Oh dia tak duduk dengan kami ya...dia datang cuci rumah 2 minggu sekali. Aku bagi kat dia sebab last dia datang dia bau cempedak tu. Tapi dia ni jenis tak mintak2. Kerja2 je.. tapi aku fahamlah dia teringin. Dahla mahal kan. Kalau dengar kisah dia aku pulak rasa bersalah sebab makanan selalu tak habis buang je. Tapi kalau bagi orang mestilah yang elok belum diusik. Kalau dah saki baki takkan nak bagi. So panjang kan pemberian dari mentua aku. Rezeki tu sampai pada siapa yang Allah pilih.

Aqlan dan Aqeel tak suka makan cempedak goreng buat masa ni lah. Rugi betul.

2 ulasan:

  1. sedap cempedak. sekrang sekilo pun bolh tahan mahal. tapi manessssss letting..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puas dah makan..last kopek buah dia ada 2 butir je isi.

      Padam

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.