Ahad, 26 Januari 2020

,

سهاري د واريسن ريمبا هاتي، كمنسه، امڤڠ

Tiba2 je nak pergi sebab kawan laki ajak. Kami geng2 baru sihat dari influenza. Kawan tu siap 2 beranak admit. Kami Alhamdulillah kuarantin kat rumah je. Cari fresh air sebab dah lama memerap kan.

Sebab check in jam 4 petang, jadi kami pun lambat2 je datang. Baju pun kemas lepas zuhur. Haha. Masa sampai memang kereta banyak keluar. Itupun beberapa kali berhenti. Jammed. Pastu parking tak dapat, park tepi bukit je dulu.

Ok mula2 kita bagitahu harga terusla.. di Chalet Warisan Hati Rimba ni:-

1. Caj tidur semalam RM130.
2. Parking untuk satu kereta RM5.
3. Sewa tempat BBQ RM10.
4. Deposit RM20.

Kalau datang nak mandi manda je tanpa tidur caj RM80.

Biliknya muat tilam saiz queen dan 2 tilam bujang diberi. So laki aku tidur atas tilam bujang tapi dia tindan dua. Aku dan anak2 tidur atas tilam queen. Takde katil tapi tilam selesa..cuma dah kat sungai asyik berpasir ajelah. Memang ada disediakan penyapu dalam bilik.

Depan chalet ada BBQ pit siap ada dawai untuk BBQ, tapi kami dah beli baru bawak siap2 sebab geli nak pakai yang ada kat situ. Arang kenalah beli sendiri. Begitu juga mancis ke lighter ke or spark fire starter. Kipas untuk BBQ pun kena bawak supaya takla ko meniup arang tu 24 jam. Suratkhabar takde takpe kalau dah ada spark fire starter.

Kat sini ada cafe, kalau bawak bahan mentah boleh bagi tukang masak untuk dimasakkan pastu kenalah bayar upah. So kami bawak macam2 terbanyak pulak so lepas habis makan2 BBQ kami tumpang peti ais cafe. Rugilah kalau basi bahan2 mentah tu. Jangan membazir.

Bilik air ni....hahaha masa laki aku nak confirmkan dia tanya aku dulu sebab bilik air kena share. So kami ambik bahagian private chalet jadi bilik air kena share dengan 3 lagi chalet. Tapi orang2 yang datang mandi je, pun guna jugak bilik air tu.

Ada untuk lelaki dan perempuan. Lelaki ada tong air biru, tandas cangkung. Aku tahu sebab aku mandi sini last day sebab bilik air sebelah ada orang guna. Aku tak jumpa paku nak sangkut baju tapi ada tali la. Perempuan ada kolah besar tandas cangkung gak. Tapi kan paku banyak.. hahaha. Sambil mandi ko dengar bunyi serangga dan katak menyanyi riang. Ada satu sinki bolehla basuh2 pinggan mangkuk lepas makan. Kami bawak ada yang pakai buang ada yang kena bawak balikla.

Chalet kami nama Orkid. Depan sungai. Ada beranda so kami bentang tikar dan makan2 kat situ je. Best giler sebab takyah kemana2. Tengah2 set up nak makan tu laki pergi alih kereta sebab dah ada parking depan sungai.

Kalau kau bukan adventure people, tahap hygiene kau 200% sini tak sesuai untuk kau. Oh ya tandas ada gayung je takde pili air. Satu lagi kalau nak tandas duduk jauh sikit kena menapak dari chalet kami duduk. Chalet kami nombor 2 dari bawah. Kira sampai je, register check in dah jumpa chalet. Dekat sangat senangla untuk anak2 kecik.

Aku sampai sini laki tanya ada moment yang terimbau tak...haaaa aku dulu ada gak masuk hutan..camping..haish malas nak cerita. Yang penting ada tandas nak berhadas untuk sucikan diri sebelum bersolat. Jangan tandas tersumbat. Duh lagila kalau ada yang tinggalkan najis atay buang pad dalam tandas. Memang sumbatla. 🤮🤮🤮


Parking tepi bukit ya



Chalet kami, Orkid

Budak bandar masuk kampung


Masa datang panas, malam tu sejuk je sebab hujan sejak 6.30 petang.




Tekalah. Tapi kain batik yang dibawa dah diguna jadi sejadah.

Takde sejadah. Lupa bawak.

Laluan private ke tandas



Gambar dari kawan kami. Chalet dia tinggi kena naik tangga. Anak2 dia tidur sebelah chalet kami.




Sedap la makam ramai2 kan.
Muka happy jadi chef BBQ. 

4 ulasan:

  1. wahh sonoknyer tdo bbq dlm hutan ghituuu..

    mak ada jumpa benda2 mistik x? huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takde wak..tapi masa p ambik wudhuk subuh2 tu seram jek..haha sebab bilik air paling hujung dekat dengan hutan.

      Padam
  2. menarik.. sesekali escapism begini dengan family.
    dekat ngan air terjunnn tu best..

    BalasPadam

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.