Khamis, 24 Disember 2020

,

چارا نق ڤيسهكن ڤڽوسوأن انق

 Cara Nak Pisahkan Penyusuan Anak


Wean off. Dah berjaya...bukan mudah ya..so aku berjaya juga akhirnya walau dugaan tu lebih kepada kesian ke anak..

Ada macam2 cara nak hentikan menyusu anak ni. Ikut nasihat nabi, 2 tahun tempoh menyusu. Aku cadangnya nak susukan hingga 2 setengah tahun. Sebab Aqeel ni minum susu formula kurang. Memang banyak menyusu kat aku je. Lama2 aku dah tak tahan sebab bila dia dah ada gigi dia asyik menggigit aje. Ingat tak sakit ke wei.....emosi terganggu sangat.

Jadi aku pun memulakan proses wean off ni betul2 pada 14 October 2020 sempena PKP kat Selangor. Hahaha..

So adalah aku baca orang dulu2 sapu kopi la..bubuh daun kobis la..aku macam haaaaaaaa?

Cara aku senang. Aku beli silicone nipple cover. Aku beli juga silicone nipple shield breastfeeding dan silicone breast boob lift up. Ok yang manakah paling berkesan?

Silicone nipple shield breastfeeding



Dah terlambat beli ni..patut beli masa baby gigi belum tumbuh..dah tumbuh banyak dia takkan menyusu sebab dia tak suka silicone tu. Hahaha..gagal.

Silicone nipple cover



Ok yang ni berkesan....anak tengok dia rasa eh dah goneeeeee...so dia gelak2.. tapi ada hari emosi melanda dia akan marah dan nak buka.. tapi yang tak bestnya benda ni mudah lekat habuk... so rajinla membersihkannya. Dan kena simpan elok..aku beli tanpa bekas..so memang rosakla..habuk ajerr..

Silicone breast boob lift up



Yang ni pun ok..lagi kuat lekatan tu. Tapi aku alami masalah kulit merengsa pulak. Jadi terpaksa ditinggalkan dan dibuang. 

Anyway lepas sebulan berlalu ingat dia tak ingat ke....dia tetap akan cuba cari jadi aku memang pakai juga walau kulit dah naik ruam..dah kena dermatitis pulak. 

Alhamdulillah akhirnya susu pun dah takde keluar langsung. Memang macam2 emosi dan pujukan kena buat. Kadang2 aku lari tidur bilik Aqlan sampai Aqeel dah tidur baru aku masuk balik. So memang Abah dia la kena tidurkan.. kekeke..

p/s: all image from Shopee 

 


4 ulasan:

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.