Selasa, 23 Julai 2019

Melayu, Tapi Belajar BM Pandai Tak?

Masa sekolah rendah ada satu peperiksaan.. soalan dia kena tambahkan kata "ter" "ber" macam tu lah. Aku pun jawab satu tu perkataan tu LUAR aku tambah jadi "KELUARGA". Bila dapat kertas jawapan balik, dah salah. Aku sedih dan murung. Masa tu darjah dua. Tapi bila final exam aku jadi pelajar terbaik untuk BM. Dapat la buku2 cerita. Aku sayang sangat buku2 tu. Buku yang sesuai untuk bedtime stories tapi aku tak pernah dibacakan. Bedtime stories ni omputeh je buat zaman2 tu. Aku dah boleh baca buku cerita sejak umur 6 tahun. Buku favourite aku Badang. Hahaha.

Masa tingkatan 5...fast forward terus kan...

Cikgu BM aku garang gila. Cikgu Noraini. Ya tuhan aku dapat E untuk karangan BM. Ko rasa? Aku nak ambil SPM ni. Tapi itulah keputusan untuk ujian bulanan yang ke berapa tah. Murung aku tak yah cakap. Susah gila..bab koma ke noktah ke baris selang semua kena PERFECT. Aku dah la orang yang belajar bersungguh untuk pass exam je. So...memang bersungguhla aku belajar. Last2 SPM aku A2 je untuk BM. Haha. Ni mesti karangan. Hantu betul
memang tak pandai kan..kena ikut step. Permulaan, isi, rumusan. Giler...

Dan sebab tak pandai BM sikit jadi nak masuk UKM sebab dengarnya masa tu UKM silibus dalam BM dan pensyarah cakap BM. Takut aku nak masuk universiti cakap English. Aku cakap gagap. Lembab. Haha. Terkial2 takde confident.

Dannnnnn..........sebab pandai BM ni bila masuk kerja, aku selalu kena ditugaskan buat surat rasmi untuk dihantar ke jabatan2 Kerajaan. Acknowledgement dari bekas2 bos aku. So yeah...aku memang ada masalah sikit bila lihat ejaan salah, perletakan tarikh semua tu boleh bagi eyesore kat aku. Fah macam cikgu grammar BM pulak aku masa tu. Haha.

Now anak sulung aku, Aqlan tu nak kena ajar bercakap Melayu. Sian ko jumpa kawan sebaya bercakap tak reti..yang tu BM yang dia ni BI jadinya main2 jelah buat isyarat badan. Haha. Tahun depan dah nak sekolah nak. Harap cikgu ko tak pening.


2 ulasan:

  1. BM silibus dengan BM cakap hari2 tak sama kaedahnya.
    Tu yang anak Melayu ramai tak pass BM SPM

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak boleh nak baca habis kalau ada post guna "aq" dan segala kependekan lain perkatakan yang pelik dan cringe mata nak baca..

      Padam

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.