Rabu, 24 Julai 2019

Ayam Dengan Kentang Bakar

Kisahnya tanak makan nasi. So nak cari resipi yang mudah..anak2 boleh makan..Tak pedas tu paling penting. Dan masa penyediaan cepat serta bahan senang dicari dalam dapur.

Apasal tanak makan nasi.? Biasa aku masak nasi mesti 2 pot. Kadang habis. Kadang tak. Kalau tak habis jadi nasi goreng atau cucur nasi atau paling sedih kena buang. Kalau masak 1 pot je..malam kalau lapar nak kena masak lagi. Haha. Pernah je masak 1 pot. Pastu makan jelah apa yang ada...kunun. Malam nak tidur perut bunyi2.

Resipi asal dari sini.. aku olah ikut tekak dan bahan apa yang ada kat rumah. Elena yang share resipi ni pun cakap dia nak buat masakan yang mudah disediakan.


Aku masak menggunakan Microwave oven jadi memang kena lain sikit caranya. Dari segi suhu dan masa.

Berebut kulit ayam dengan Aqlan.

Masa nak masak ni pun tak lama...prepared bahan pun tak lama. Sangat2 recommend untuk ibu2 yang nak cepat2. Macam aku ada 2 anak je pun...Tapi yang kecik tu mengikut aku ke mana2 je. Rak pinggan mangkuk paling bawah dah jadi play kitchen dia. Yang si abang asyik datang cek..ibu what are you doing? Ibu what you cook? Ibu when we can eat? Ko rasa.....?

So resipi aku yang diolah ya...

Aku pun tak tahu parts chicken sangat. Google la wei kan kalau tak pandai tu mengaku jelah. Hahaha.

10 ketul ayam bahagian drummette
2 ketul ayam bahagian thigh
8 biji kentang kuning saiz kecil (600gm)
2 labu bawang putih chopped
1 biji bawang merah saiz besar penumbuk (Haha. Tangan akulah.. Tangan korang tatau besar mana...) potong kasar
Serbuk Oregano
Serbuk cili
Garam
Lada hitam blend kasar
Minyak zaitun untuk masak

Semua ni campur dalam satu mangkuk besar. Lumur2. Tak yah perap..sambil tu panaskan oven 180°. Patut 200°. So aku guna mode hot blast. So 4 minit setengah oven siap panas..aku pun masukkan dalam loyang kek. Aku takde bekas sesuai. Alas loyang dengan kertas aluminium dan bubuh minyak zaitun. Masukkan bahan semua..aku susun satu2. Pastu bubuh lagi minyak zaitun atas bahan2 tu. Ha masakla 65 minit.

Masa ni tak bubuh minyak atas bahan2. Patut minyak tu pun kena dilumur sekali dengan bahan2 tadi sebelum susun dalam loyang.

Takkan nak keluarkan balik so aku just spread over olive oil atas bahan2.

Ikut resipi 45 minit masak suhu 220°. Tapi aku kena tambah lagi 20 minit sebab kentang tak cukup tender. Microwave oven kan..

Siap lepas 65 minit masak in total dan rehat 14 minit dalam oven. Al Dantè uolls.

Tataula aku boleh eat healthy clean bagai tu. Yang penting masakan dibakar dan di stim lebih baik kan. Doakan diri ni nak buang lemak..bertahun dah sejak beranak pinak dia duduk tempel kat belly.

8 ulasan:

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.