Selasa, 30 Jun 2015

13 Ramadhan 1436H - Percubaan Buat Kek Sayur Ala Ikea

Selepas berhenti kerja hari tu aku agak banyak berjalan. Khamis pergi Kedai Fixi dan tengok Jurassic World. Jumaat pergi Ikea makan meatballs dan kek sayur.

Cerita pasal kek sayur ni rasanya hidangan baru kot. Aku tak pernah nampak sebelum ni ke sebab aku dah 6 bulan tak pergi Ikea?

Nampak macam tak menarik tapi aku nak cuba juga. Aku ambil 2 keping. Sekali bila dah makan rasa menyesal. Sebab sedap sangat nak beratur sekali lagi orang dah ramai. Hari tu kami sampai jam 11 pagi macam tu.

Jadi hari ni aku cuba buat setelah tengok juga resipi veggie patty Itali kat YouTube. Aku dah modified resipi ikut bahan apa yang ada.

Jadi aku rebus:-
Lobak 2 batang, zukini 3 batang, satu brokoli, dan 5 biji kentang Holland.

Dah tu lenyek. Masukkan 1 paket bread crumbs dalam 100gm dan 80gm keju Mozarella. Aku nak cepat beli yang dah siap sagat. Tak guna untuk pizza punya. Gaul semua dan buat patty simpan dalam peti ais. Ye takde garam sebab Mozarella dah membantu bagi rasa. Aku memang kurangkan garam pun dalam semua masakan aku. So kalau tak masin cicah garam meja. Hahaha.

Result.
Menghasilkan 22 keping patties.

Goreng tohor guna minyak zaitun. Sangat sesuai. 


Compare to Ikea Veggie Cake.
Ikea mesti pakai alat pembentuk sebab bulat je 

Untuk dressing aku makan Kewpie je. Nak buat resipi sos tu banyak pulak bahan tak cukup kat rumah ni..
Caesar dressing tu sesuai sebab dia masam2 sikit.

Kata Encik Sebelah.. sedap. Anak pun makan dengan happy. Boleh buat lagi.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.