Ahad, 26 Julai 2009

Karnival Petronas + Satay Haji Sahmuri aka Satay Kajang

Perjumpaan dengan kawan2 lama memang amat ditunggu2. Setelah berminggu jugaklah planning nak jumpa, buat aktiviti ape, akhirnya berjaya gak niat kitorg ni.

Dengan niat suci dyla..hehe thanks dyla sbb berjaya himpunkan kitorg walaupun cik ann tak dpt join this time reunion..kitorg pun berjumpa di karnival keluarga petronas 2009. Agaknya kalau takde faizal tahir, aku rela berendam dlm kolam renang kat umah kot..ehek..

Jumpa, borak, ngutuk, ngumpat..aduh..duh..mcm2 potpet keluar dari mulut aku, mimi, dyla dan masni..kat konsert citer pasal artis, kat downton belek baju murah2..aku sempat rembat 3 helai inner kih kih...pasu minum2 baca paper..
Balik umah masni, belek majalah, muka masing2 dah penat bawak blk durian naik atas umah masni tingkat 4. Potpet potpet aku tdo jam 5..diorg semua tdo dulu, aku lyn astro tgk citer pasal mj jekkkk...

Sok pagi2 tdo bgn jam 9 lebih..ngantuk dowh...pastu leh layan durian lagi 2-3 bijik gak maunya sampai burping bwk durian..pastu memasing tolak menolak sape nak mandi dulu..last2 yg mandi dulu mimi, then masni, then dyla..last sekali akula..

Dah siap semua, kitorg pun menuju ke satay sahmuri kat tmn melati-alasan tgk jln2 cari mkn kat kedai satay..hebat..sampai2 ujan lebat gler..pastu smbg lg potpet2..

Dah reda potpet tibala masa utk confession..dyla akhirnya buka mulut pasal someone yg dia likes tp terlepas..pastu akula kena sbb still melayan bok! Diorg concern risau akhirnya nanti aku yg merana sebab maybe bok hanya anggap aku kwn, aku je yg masih menyimpan perasaan..actually hal ni dah dibincangkan dgn bok ye kengkawanku...dia mmg ckp hanya syg aku sbg kwn, aku je yg tak terlepas2 perasaan..maybe sbb aku blm jumpa org yg lebih baik dr bok..yg boleh share minat..tahla..sbb until today kitorg sometimes kuar tgk wayang dan mkn2..aku dah try kuar dgn org lain tp sbb takde minat yg sama aku bosanla...

Mimi walaupun telah diingatkan 15 minit je ckp pasal diri sendiri tp dia ckp byk gak pasal dia..lebih2 lg time odw aku hantar dia blk rumah..haha chaiyok kat aku sbb aku tak sesat ke rumah mimi..hehehe..

Oklah next time leh jumpa lg...and borak2 sbb masni tak abis citer pasal dia nie..ann lak takde..tak cukup korum dan tak terungkap byk confession nie..huhu

My Little Brother Learning How To Drive Safely


It was my Tuesday - hari untuk menonton rancangan televisyen. Selepas memasak bubur nasi - nak test power la sebelum bagi kawan2 makan - ada satu gerakan di kaca televisyen. Well selalunya kalau ada panggilan/msg masuk, tv kecilku akan membuat satu wavelength lepastu jadi 2 or 3..tapi entah kenapa aku tak peduli. Mungkin handphone org lain yg tgh on call.

Selepas jam 11 mlm barula aku nak belek handphone tu tgk ade mesej dr adikku.
"me eksiden, telefon kema, dekat Hospital Serting Jempol."

ringkas tp cukup buat aku terkejut. Aku pun menelefon kema berkali2 tp tak dijawab. Kemudian aku telefon adikku pun tak dijawab. Akhirnya setelah aku hampir masuk tidur br aku dpt buat panggilan ke telefon kema. Kema berusaha menjawab dlm keadaan kelam kabut hendak menghantar aina ke Hospital Kuala Pilah. Anak saudaraku aina, patah paha kanan selepas terbabit dlm kemalangan di Serting. 5km lagi ke rumah wannya. Kema baru keguguran jadi yome becadang menghantarnya ke kampung untuk pantang selepas keguguran.

Aku terkedu tengah fikir nak kol mak dan adik beradikku yg lain. Jam hampir 12 mlm tp aku tetap kuatkan semangat untuk menelefon emak di Koyan. Aku fikir emak sudah tidur waktu ni, tapi maybe mak tengah tengok midnight movie..jadi aku try2 jelah...

Akhirnya panggilanku diangkat. Aku mintak mak bersabar byk2..lalu aku sampaikan berita sedih tentang adikku sekeluarga ditimpa kemalangan. Keretanya melanggar kereta dilorong sebelah semasa hendak memotong kereta hadapan yg sudahpun masuk separuh kesimpang sebelah kiri.

Pagi Rabu, 24 jun 2009 - esoknya hari jadi adikku yang ke-27, aku menunggu emak, abg lut adan kak aya dr Koyan untuk menjemputku ke Kuala Pilah. Kami sampai ke Hospital Tuanku Ampuan Najihah pada jam 1230 tengahari. Hanya kema dan aina di wad2 katil no18.
aina yang patah kaki kanan

Kema tak dpat bercerita lebih jelas kerana dia tergamam, dan rengekan aina akibat kakinya yang patah telah disimen agak mengganggu perbualan kami.aina sudahpun boleh berjalan, dan aku dgn emak baru bercadang hendak melawat keluarga adikku bulan julai depan. Sekarang aina terpaksa berbaring sahaja. Memang kasihan si kecil aina.

aina merengek nak bapak dia dukung jee...


Setelah tamat tempoh melawat jam 2ptg, kami keluar untuk bersolat dan makan. Kemudian dtg balik sblm waktu lawatan seterusnya jam 430 ptg. Aku tertidur sekejap sebab terlalu mengantuk.

Jam 430pm pintu gate dibuka utk lawatan.aku dpt info kanak2 bwh 12 thn dilarang masuk kerana kes h1n1 sudah ada tiga di hospital berkenaan. Alhamdulillah aina tak demam..

Aku kemudian berjumpa adikku dan dia telah membuat demonstrasi bagaimana kemalangan itu berlaku. Adikku patah gigi geraham, lutut kanan berlubang dan dijahit - katanya dia boleh nampak tulang lutut...errr tak sanggup dengar..aina dlm pangkuan kema di kerusi sebelah. Akibat hentaman, aina terhantuk kaki di dashboard, sebab itu kakinya patah. Kema pula lebam2 je.

Kereta yg dilanggar adikku dipandu org asli seramai 5 penumpang ada. Seorang cedera parah dikejarkan ke Hospital Seremban, seorg pengsan. Peliknya sehingga adikku membuat laporan, mereka masih tidak dtg membuat laporan.



Kasihan adikku, keretanya hancur didepan, kereta yg mengelak masuk ke longkang kering. Kata org tempat tu mmg selalu berlaku kemalangan. Adikku fikir yg didepannya motor sebab ada satu lampu menyala, rupanya kereta. Bagusnya kereta tu dpt elak kerata adik dan terus chow cepat sementara kereta dibelakang tak sempat elak lalu dilanggar adikku sebelum terjunam dlm longkang.mujur aje adik kata dia bw dlm 70km sejam, tapi dah nak jadi agaknya. Aku harap dia selepas ini lebih berhati2. Kesiannya mereka takde kereta lagi. Kereta tu pulak lg setahun je baru habis byr. Katanya layak dibuat skrap atau potong bahagian enjin sahaja. Mungkin dpt dijual dlm rm10k sahaja.

Jumaat, 3 Julai 2009

Rumahku - tempatku melepak

Sejak tamat zaman belajar, aku mula2 tinggal dengan keluarga Kak Cupa di Bangsar. Masa lepas abis blaja kat UKM tahun 2003, aku sambung keje aku di Petrosains hinggalah aku dpt keje dengan sub-con Petrosains iaitu Stagno Tech. Ulangalik ke Bangsar-Ampang amatla meletihkan . Naik tren dan bas aje pergi balik mau makan 2 jam. Hari2 aku tgk org berlainan dlm tren, bermacam kisah aku tengok live! Kendian bila dpt keje dekat Nadin, aku masih menumpang di rumah kak Cupa-excuse me, bayar rental tau..

 
nilah bilik aku tinggal...bilik orang gaji hehe 


Then, satu hari kak Cupa ckp, abg Musa ditukarkan ke KTM Bukit Mertajam, jadi diorang semua kena ikut pindah. Aku time tu tergamam gak, nampaknye kenalah aku berpindah..yang comelnya, Muhammad dan Dina tanya aku Cik Neng ikut kitorg pindah sekali tak? aku senyum jelah kat anak2 sedara kesayanganku ni..

tahun 2008 atau lebih tepat 30 december 2007 aku pindah ke bandar baru ampang..cari punya cari dapat bilik lot rumah kedai..tak kisahlah janji senang pergi kerja kat ampg point. mula2 nak hidup sendiri ni sedih gak, mlm pertama dah kena kacau dek "ceplos". terkejut gak aku, terus bangun ambil wudhuk.

nak makan satu hal la..kenala pandai cari port makan..dahle aku cerewet..so nak senang mkn kfc or burger dekat giler dgn umah. sebab kak Cupa akan berpindah pada 18 Januari, aku pun bila hjg minggu balikla Bangsar. Rindu kat budak2 kecik yang bising dan comel. Pastu mkn makanan rumah..erm siksanya dok sorang2..

Disebabkan asyik terperuk je dalam bilik, aku makin lama makin tak tahan.. pulak2 lepas kes lampu spotlight keta kena curi aku dah tak senang duduk tinggal di area situ. so aku pun pindah lagi ke pangsapuri kemboja..tingkat 8 pada 30 November 2008. dekat sini selamatla Baby aku sebab ada guard. Tapi aku still terperuk dlm bilik terutamanya bila housemate bawak balik BF or sedara mare dia dtg..erm tak tahan..aku nak ke bilik air pun payah nie..

satu hari yang baik, mak angkat aku call tanya aku nak pindah rumah tak.sebab dia pun tak suka aku tinggal dekat situ..even mak aku pun aku tak bg dtg..masa kat umah kedai dulu mak dtg jugak tgk2 aku..hehe aku pun sbnrnya mls nak pindah tp sebab aku pk aku leh jd dosa sama ni sbb terlibat dgn aktiviti rumah tu walaupun aku tak rela....!



so 29 Mar 2009 aku pindah ke apartment seri baiduri di bukit indah..wow marvelous tempat nie.. nie barulah boleh jadi rumahku syurgaku...tempat lepakku. thanks to Yanti dan mak angkatku sebab mengambil berat tentang tinggalku. ada swimming pool..walaupun agak penatla tingkat 4 naik tangga lagi..kalau tak kurus taktaula aku..apapun aku enjoy tinggal sini..dan mula kumpul harta..beli mesin basuh dan ice box..pasni ingat nak sofa pulak,err bebaru ni dah beli dapur gas..yehaaaa...aku suka rumah ni sampai akhirnya aku masukkan internet..so bolehla lyn games..uhuhuhu

Ahad, 1 Februari 2009

People Around Me


Dikelilingi orang2 asing dalam hidupku membuatku belajar pelbagai perkara baru. Jika sebelum ini duniaku hanyalah familiku. Berkenalan dengan orang2 disekelilingku membuatku rasa ingin menyatakan serba sedikit tentang mereka di dalam blog ini.

Mereka Yang Sudah Dewasa-Mukallaf (Tahu Membezakan Mana Baik Dan Buruk)

Aku berasa pelik melihat kawan2 perempuanku yang sudah berumahtangga tapi masih lagi tidak kisah tentang kewajipan mandi junub selepas bersama dengan suami mereka. Alasan2:
  • Dah terlambat bangun, tak sempat nak mandi...?Nak kena cuci rambut lagi.....rambut panjang, leceh lambat kering...ini kalau kes nak pergi kerja pagi esoknya.
  • Kalau balik kampung, kalau suami dah minta, kena bagi jugak, esoknya nak mandi malu sebab bilik air satu, nanti nak mandi pagi2 subuh malu kena usik sebab melayan suami malam tadi??

Walaupun aku belum berkahwin, tapi aku tahu kewajipan untuk mandi junub ni selepas bersama suami tak kirala keluar air mani ke tidak. Mandi ni untuk menyegarkan badan, ada sebab2 dia kenapa Allah wajibkan kita mandi. Pelik aku ni diorang kawin tak lepas ke fardhu ain? Setahu aku tak tahu fardhu ain ni berdosa. Benda ni wajib dituntut, dipelajari, diamalkan dengan ilmu bukan ikut sedap nafsu je.

Mengerjakan Solat

ini adalah amalan yang paling dituntut. Solat merupakan rukun Islam yang kedua selepas mengucap syahadah. Tapi inilah amalan yang paling susah nak dibuat...??Terutamanya;
  • Waktu subuh-terlajak la subuh gajah. Takde diqadaknya, alasan dalam Al-Quran tak dinyatakan pun kena ganti solat kalau tertinggal, kita sebagai manusia yang kena mereport amalan pada Allah tiap 5x sehari janganlah buat2 tak faham kita siapa disisinya..
  • Waktu zuhur kalau kat opis tengah sibuk dengan kerja sampai terlajak ke asar, dahnya tak buat gak..sebab kerja disisi manusia lebih penting amalan disisi Allah..??
  • Waktu asar-nak balik rumah baru solatla...sempatnya, lepas tu jammed kat tengah jalan asar pun burn
  • Waktu maghrib-baru sampai rumah penat pulak nak makan dulu, kenyang sangat rehat kejap dah terlepas waktu.
  • Waktu isyak mungkin ramai tak tinggal sebab ini waktu yang panjang. Kata seorang kawan bila ditanya tentang solat isyak; jawabnya isyak bukan lagi afdhal ke dibuat jika dah larut malam..astaghfirullahala'zim.. Mane punya tok guru ni...??
  • Waktu keluar shopping-ni kes paling banyak.. Kalau kat rumah atau ofis boleh solat, tapi kat shopping complex payah sikit. Padahal sekarang shopping complex dah banyak surau awam dibina, siap sedia tempat wudhuk, telekung bagai..lagi satu aku tengok sebab masing2 dah bermekap cantik, malas nak cuci nak mekap balik, tak bawa alat2 cucian mekapla, kalau lelaki pulak alasan seluar kotor..erm tak faham, kita dah dewasa kenapa tak guna akal tu untuk bawa benda2 tu kalau rasa nak shopping lama2. Mungkin berat beg tangan atau leceh nak bawak tapi kalau bawak barang shopping 2-3kg pun rela..
  • Waktu melancong-waduh, melancong pun boleh malas nak solat. Nak kata masjid tak de, kawasan R&R sekarang ada je surau, kat hotel pun boleh alas2 la sikit dengan tuala/cadar ke lantai tu. Yelah kita pun tak tahu tetamu bilik sebelum tu bangsa apa. Bilik memang dicuci tapi bersih jelah belum tentu suci..
  • Waktu tengok wayang-wayang banyak timingnye tapi kenapa nak pilih jam 4 ptg kalau citer tu 3 jam, dah tentu burn asar, nape nak tgk jam 7ptg, dah tentu burn maghrib,..
  • Waktu menziarah rumah orang - janganla segan sangat nak minta tuan rumah yang kita nak tumpang solat,..risau sangat fikirkan kita akan susahkan tuan rumah, tuan rumah memang gembira layan kita sebab tetamu yang datang dirai, tuan rumah dapat pahala, kita balik bawa dosa dia yang kecil2 keluar, habis kalau kita pun tak solat kita bawa balik lagi satu dosa besar..tak ke haru..

Rasulullah SAW bersabda " beza antara orang musyrik dan orang kafir dengan orang Islam ialah solat"

Amalan Berpuasa

Puasa Ramadhan adalah puasa yang wajib dilakukan pada bulan Ramadhan. Jika meninggalkan dengan sengaja tanpa sebab2 yang dibenarkan maka berdosa. Sekiranya seorang perempuan berpuasa kemudian haid, dia boleh meninggalkan puasa tapi dia wajib menggantinya kelak sebanyak hari2 yang dia tinggalkan. Begitulah juga sekiranya dia mengalami nifas sekiranya melahirkan anak atau keguguran.

Aku sengaja nak menyentuh bab2 mengganti puasa ni sebab ada yang terlajak sampai nak masuk Ramadhan seterusnya baru nak ganti. Dah mula kelam kabut. Jika dibuatnya kena period dah tak sempat. Maka ada yang fikir macam2 alasan, contohnya;
  • Ganti jelah tahun depan-tanpa sedar yang bila dah melangkau setahun tu, diwajibkan membayar fidyah sehari dengan satu cupak beras kepada orang2 miskin. Sepengetahuan aku satu cupak sekarang sama dengan 600gram beras. Kalau susah nak jumpa orang miskin tu bayar jelah pada institusi yang menguruskan anak2 yatim/orang2 fakir miskin.
  • Ada tu pulak fikir bayar fidyah jelah takyah puasa boleh?Ya Allah ni mane satu tok guru dah dia belajar ni. Ni kata2 yang aku dengar secara langsung dari seorang kawan lelaki. Terkejut aku, cepat2 kau betulkan pandangan dia tu.

Bab2 puasa ni memang rajin juga orang nak buat pada bulan2 selain bulan Ramadhan, yang sedihnya ada yang berpuasa tapi tak solat. Sebab puasa lagi senang tahan lapar je..solat 5 waktu payah sikit. Tapi kita kena ingat bahawa solat mencegah kita dari perbuatan keji dan mungkar, solat adalah tiang agama, tanpa mengerjakan solat adakah amalan kebajikan kita yang lain akan diterima disisi Allah? Wallahualam, semoga Allah merahmati dan mengampuni dosa2 kita.

Yang baik datang dari Allah, yang buruk datang dari kenaifan diriku.

Sabtu, 31 Januari 2009

Pengalaman Aku Bersolat Di Surau-Surau Awam


Aku perempuan yang leceh, penggeli dan pemilih. Aku memilih surau yang bersih supaya hatiku tenang tatkala solat. Tapi sebelum tu aku kena check tandas yang disediakan juga bersih. 

Sekitar KL/Selangor

Sebagai contoh, aku suka bersolat di Jusco Midvalley lebih dari bersolat di surau yang disediakan oleh pihak Midvalley. Kenapa? Sebab tandas yang disediakan agak mengecewakan..terlalu moden?Takde pili air sebab air akan terpancut dari hujung lubang tandas. Ruang solat besar tapi telekung yang disediakan tak begitu selesa. Surau Jusco lebih kecil, tapi aku rela berasak sebab aku pemilih. Tapi kini aku tak tahu bagaiman keadaan surau awam di Midvalley sebab dah lama tak pergi. Dulu masa tinggal di Bangsar, aku selalu ke sana, sanggup balik solat dirumah kalau rasa2nya sempat balik.tapi dengan teksi la,kalau dengan bas, mahu pengsan nak menapak lagi 10 minit ke rumah.

Surau Sogo? Lagi tak boleh blah. Aku rela menapak ke Pertama Complex atau ke Maju Junction. Kecik, busuk..huhu tak boleh tahan baunya. Kalau di Pertama Complex boleh naik ke tingkat 5 dan solatla sekali dengan budak2 MARA yang belajar kat situ. Tapi last time aku pergi dah tutup pulak, upgrading kot. Tapi tandas dia ok. Surau Maju Junction memang selesa. Tandas pun best tapi buka tandas surau aku pergi sebab tandas dia tandas duduk,maka adalah insan yang panjat tandas dengan selipar..geli betul...

Surau Mines Shopping Centre pun aku pernah masuk sekali je..haha jadi tak boleh cerita sangat yang pasti aku terpaksa je solat kat situ sebelum asar aku burn. Tandas, langsung aku tak pernah masuk.

Surau Times Square memang best, tandas pun best.cuma yang tak best pintu masuk surau dia. Surau perempuan di tingkat berlainan dari lelaki, jadi jika ada teman lelaki yang meneman depan surau, dia bolehla nampak kitorang yang baru ambil wuduk ni kalau ada insan yang tak reti nak tutup pintu..aiyyyy..

Surau Sungei Wang Plaza juga best. Tandas kena bayarla.aku suka je solat kat sini, maklumla kalau dah shopping kat sini, tak 3 jam bkn akulah..

Surau KLCC...memang bestla..kata tempat hebat.tandas pun hebat..kalau masa kerja kat Petrosains, tandas dia takde pili gak, air kuar ikut atas lubang tandas..hehe pandai2la guna silap2 boleh basah seluar.tapi kalau ikut mood aku rela menapak ke Masjid As-Syakirin KLCC. Lagi feel nak solat tenang je..

Surau kat Ikano Power Centre, memang gempak habis.aku takjub dengan dekorasi. Begitu juga di The Curve, aku tabikla pengurusan yang buat surau untuk orang2 Islam ni bersolat dengan selesa selepas menghabiskan duit membeli-belah di butik2 mahal diorang..hehe..pun samala surau di One Utama, tapi penat sungguh mencarinya buat kali pertama.

Selain tu surau kat Sunway Pyramid juga best.aku memang seronokla kalau nak solat kat situ.tapi tak dapat di comparekan dengan surau di Ikano ler..

Mana lagi surau selesa?Jusco Alpha Angle pun okla..kat situ kalau shopping boleh tahan juga ketidaksedaran aku..tapi dah lama tak pergi sana.

Last sekali citer pasal surau kat Ampang Point, walaupun tak selesa mana, tapi aku tetap kena kerjakan solat sebab kat dalam building tulah aku bekerja sekarang. 

Akhir sekali, bawalah telekung sendiri kalau nak lebih feel.sebab telekung surau awam selalu kuning, busuk tang muka,dagu..bertahi lalat dan macam2 comot mekap boleh jumpa. Aku solat pun boleh jadi express kalau tak bawa telekung sendiri. Bagi aku kalau dah sanggup jinjit beg shopping, apa salahnya jinjit beg solat dengan telekung sendiri. Lagi2 pulak bila fikir ada orang kainnya/seluarnya menjejeh sapu lantai bilik air lepastu solat pakai kain tak tanggal kain "penyapu" tu..eiiii tambah geli tekak aku mengingatnya. Nak jumpa Allah, biarlah bersih dan suci, ya tak?

Isnin, 22 September 2008

Saya dan bidang kerja saya

Kini pada minggu ke-3, dalam setiap bulan, minggu ini cukup sibuk dengan membuat invois kepada tenants di MBF dan Seriska. Kekadang menolong kawan satu jabatan untuk Ampang Point. Tapi saya gembira melakukannya sebab amat mudah, buat listing, key-in, print, lipat, tampal setem dan pos. kalau resit dah sign, kena masukkan sekali dgn statement.

Namun yang merunsingkan ialah untuk membuat bayaran berkala kepada supplier, utilities, dan loan. Ada yang urgent, kena tgk fund then released. Ada yg tak urgent tp dah tertunggak berbulan, kena buat juga payment. Untuk loan dan utilities, kalau lambat kena interest plak nanti.

Apa yang paling benci sebab kena pandai2 cakap pada supplier yang cek belum siap, selalunya apa yang dikatakan tak menggambarkan situasi sebenar. Atau lagi tepat kena cover la sebab ada hal lain lagi urgent nak guna duit, so fund tak cukup. Kena tunggu lg sampai next payment dr tenants.

Teringat zaman2 bekerja di maintenance & construction company, macam ni jugak halnya. Tapi aku tak pernah kena jaga loan bank. Setiap bulan buat bajet dan hantar pada bos utk buat payment. Bos approve, proceed, tak pun hold..huha… yang kesiannya pada supplier2 ikan bilis dan sebangsa aku la..kadang 2aku kena dengar luahan hati diorang ni. Bukan aku tak nak tolong, aku takde hak untuk itu. Aku bekerja di bayar gaji bulan, tapi secara akhlaknya, aku berdosa la..sebab menipu untuk menjaga imej syarikat?

Bagi aku yang paling gembira semasa bekerja di Petrosains. Aku gembira setiap hari. Even sangat letih badan kena berdiri sepanjang hari, kadang kerja 1 minggu tanpa cuti tapi aku tetap gembira. Sementalahan kami kena sentiasa senyum dan ceria pada visitor. Pada masa inilah skil berkomunikasi aku bertambah.

Aku menemui pelbagai ragam manusia, dan berkenalan juga dengan beberapa insan yang menunjukkan minat pada sains dan pada aku..hehe.

Cayalah aku bangga bila dipanggil untuk buat penerangan tentang stesen platform. Tak semua volunteer yang sanggup berada di sana. Kena baca manual penuh sains, tempat plak ada kes member nampak hantu? Aku tak pernah plak tp boleh meremang gak bulu roma time sorg2.

Satu hal lagi bile aku terlibat dengan camp-in. Wah best giler…walaupun instructor menjengkelkan kdg2, tp sebab acara sgt menggembirakan hati – jaga kanak2 sekolah, menari dengan diorng, buat kerja2 sains bersama, makan bersama, tidur je tak..dan lagi best, dpt pakai kostum, jahit kostum ialah satu lagi kepakaran aku – dipertanggungjawabkan, dari melakar, beli material, jahit dan fitting..

Oh dear, really miss that golden time lah.. why I choose account as my professional carrier??? Tak kisahlah, dapat jaga diri sendiri ok la tu.

Arwah bapak cakap aku hanya menjadi matang bila segalanya aku bayar sendiri. Hidup berdikari mcm skrg..erk..

Jumaat, 19 September 2008

Mengharung Hidup, Menjadi Dewasa – Life Must Goes On

Part 1 Health & Growing Up

Aku dibesarkan di pelbagai tempat. Meskipun dilahirkan di Raub, aku dibesarkan emak di rumah kami di FELDA Sungai Koyan. Dari bayi hingga usia meningkat 5-6 tahun, aku hanya bersama emak dan adik-beradik ku yang ramai..tapi emak pernah cerita aku pernah dijaga jiran semasa emak menghantar bapak naik haji kali pertama pada tahun 1979. jiran ku itu ialah makcik Zah Jaiz.. Jaiz tu nama suami dia..dekat kampong aku ni nama isteri disebut bersama nama suami, bukan nama ayah..macam mat saleh pulak..

Kemudian sekali sekala aku akan dijaga kakak sulungku kak Dewi di Temerloh. Sehinggalah kak Dewi berkahwin, aku masih kadang2 tinggal bersama dia bila cuti sekolah. Tak tahulah mungkin itu kehendak aku sendiri untuk tinggal dengan dia, takpun dengan kak Cuma di Raub.

Bila mencecah usia 9 tahun, actually belum sebab aku lahir bulan 7, aku menjejak kaki tinggal di sekolah pondok..dengan tak pandai basuh kain, jaga diri sendiri.. Kemudian kena malaria..dah gegel satu badan..timing dia jam 6 pagi dan 12 tgh malam.. haha macam kura2 sbb habis kawan2 dekat asrama selimutkan aku dgn berlapis2 selimut, hempap bantal..last2 masuk hospital Jerantut 3 hari..payah sangat!Masa mak dating nak jemput balik, aku menangis..kemudian mak hantar ke rumah kak Cuma sampai aku sembuh.

Facilities asrama memang tak memuaskan tapi family aku rilek je hantar aku ke sekolah tu. Dah berkudis satu badan, ada kutu pulak..sudahnya aku balik rumah kak Dewi lagi..dialah yang membela aku, mencuci kudisku setiap pagi sehingga jeritan aku didengar oleh jiran2 sekeliling..sakitla kena tonyoh nanah dengan air garam lepas tu sapu ubat..eiii.. dengan segala makanan kena control, tensen tak boleh makan ayam, telor.. apa yang aku makan ikan bilis, ikan tamban, nasi.. kicap tak boleh sebab nanti kudis tinggal parut..Alhamdulillah, memamg aku takdela parut kudis yang ketara dah besar2 ni..

Bila dah pandai sikit jaga diri, aku tak berkudis lagi, tapi ada je penyakit berjangkit yang aku kena..akibat kutu banyak, aku dibotakkan, dah macam jantan pulak..dahle..itula kali terakhir aku dibotak licinkan oleh bapak. Yang kelakar bukan aku je kena botak, adala 2-3 org geng yg kena botak kes macam aku jugak.. hahaha..tapi masa tu kecil lagi, jadi rilek je..

Kemudian kak Dewi berpindah ke Kuantan. Untuk menyenangkan keadaan, apabila aku sakit ke,aku pun turut berpindah ke sekolah yang dekat2 dgn rumah kakak aku. Kena demam campak pulak..habis bintik2 satu badan. Masa tu aku dijaga oleh keluarga kawan sekolah..aku tak ingat nama pakcik tu tapi kami mesra memanggilnya bapak.. ala-ala macam panggilan bapak kandung aku pulak.

Penyakit berjangkit tak henti2..tapi aku tetap membesar, Cuma bila sakit aku tak suka beritahu ustazah..diorang bengkek je dengan perangai aku..alih2 demam la..ponteng kelas la jadinya..

By the next year aku kena kuning..abis satu badan kuning siap mata pun kuning sampai orang mengata aku tak kan hidup lama kalau tak ubat..cehtiap2 pagi berjemur bawah matahari sebelum jam 10 sambil tengok kengkawan gi sekolah hehe..masa ni kawan aku Nazifah yang jaga. Oh dia jaga aku betul2..masa tu pulak aku gila minum kopi o..tiap2 kali mintak mesti dapat.

Last penyakit aku dapat masa sekolah pondok ni ialah cacar..abih kudis satu badan..denyut pulak tu..ibu cacar kat tekak..aduh derita kejap. Time ni aku dijaga secara rawak jelah sebab aku tak demam..hehe..berkuping2 cacar bila dah kering..makan pantang..kalau tak mahu berbunga bintang kulit aku..

Satu peristiwa lucu ketika nurse datang untuk memberi suntikan BCG. Waduh takutnya aku..terus lari masa nak sampai turn aku. Siap menyorok di rumah kawan..haha..so surprised! Aku takde BCG tau..menengok kawan2 demam lepas ambil BCG aku gelak je..yang paling tak tahan siap bernanah kudis aku tengok..heeeeeeeee

Sebenarnya jika berkesempatan balik rumah, aku sangat gembira, tapi aku selalu menangis dulu sebelum balik terutama bila nampak muka mak datang jemput. Mungkin aku sedih sebab mak biarkan aku siksa di sini, tapi aku tak pernah ceritakan apa siksanya..macam barang kena curi / hilang..lapar takde duit nak makan, makan tak cukup, tidur sejuk je takde tilam..beralas tikar je aku ni..kalau nasib baik ada orang tumpangkan toto..

Aku memang sangat kurus..tapi tak pernah menimbang berat la. Badan sekeping, rambut pendek dah jadi macam jantan pulak..aktifnya aku petang2 keje nak main je lepas usrah dan kerja usrah.
Bila dah meningkat remaja, aku mengalami jerawat jelah..siap dengan kulit sensitive tak boleh kena panas, demam pastu mulalah burn sana sini..

Dan bila aku semakin besar, aku dah tak mengalami demam berjangkit lagi..alhamdulillah. antibody ada sikit, jadi imunisasi masa baby berguna skrg..

The last time aku kena virus denggi dalam darah, masa tu minggu exam final. Siap mc dan pensyarah buatkan soalan lain untuk aku. Masa tu Fairuz yg jaga aku..org kata aku masa tu macam penagih dadah, lemah sgt2. siap ke klinik kena masuk air satu botol.

Cuma yang pasti tahap kolesterol aku agak tinggi. Dan aku diberi ubat untuk mengurangkannya. Tapi kini aku dah tak menelan pil lagi berhenti tanpa nasihat doctor menyampah nak buat ujian darah lagi pastu tahu makin naik bukan makin turun..

Rabu, 30 Julai 2008

After almost 1 year

Searching for new job is not as easy as i think, luckily i have lots of friends who supported me thru my "what the hell of job you doing?and how you can thru all this very cheap pay?" hehehe..

Last year, i gave my resume to one of my buddy at office. She said, her friend looking for new staff for his company. Just to try, i said okay la. The company was located at Ampang Point (the true is the company is owner of Ampang Point building).

Okay it was so fast, i have to attend interview on Tuesday or Wednesday and after all the smooth questionnaire, i was called back on Thursday. Ya Allah, so fast, they already decide to hire me!in 1 week. but i gave them an accuse as i need to handover my work..i have lots of work to do!So they gave me 2 weeks.

I met my boss and show my letter offer. He said, ok..we can't pay you that much.erk??and he said, anyway you don't have lots of works right?..oh oh...in almost 4 years i working there he did not notice my load of work??

arghhhh..don't care about you la anymore boss..


In the last week before i resign, my friends cheer me up with foods, present and lots of pictures!

hahahaha...i just laugh even this is my last week. Friend of my said, you are laughing to leaving us? well i just need new environment -liar! new good pay actually. even i knew i have to work on Saturday...i just console myself..just be patient..

So i need to repost my first day on 13th August 2007, of coz it was Monday. After my farewell day on Friday, i went home with happiness..and enjoy my last Saturday free of work!

On Sunday 12th, i received news from my sister -in-law, that she, my brother and my mom was commit with an accident at nearby my first brother's house. I was shocked and together with my young brother and sister-in-law, we went to Hospital Kuala Lipis to visit my mom. I was told that my mom need a surgery to re-locate her left arm bone. And she need to have this operation at Hospital Temerloh.

Then i follow them inside the ambulance. My first time huh, the ambulance drove very fast, passing all toll without pay any..that night become so long to me.

Monday 13th, i decide to stay with mom at Hospital. I bought clothes, toiletries etc. Mom was allocated at 5th floor, where is all the patient is had experienced bone surgery. Oh really scared to watch them all the time. That night was so cold, and i sleep on chair without a blanket.

i had been told by a doctor before that my mom maybe have to stay until 1 week. then i just call HR staff at Nadin to inform them about my condition. Luckily, my mom could check out on Tuesday 14th!

on 15th, i punch my card for the first day at Nadin Management SB.

Isnin, 21 Julai 2008

aku pernah...

aku pernah
tinggalkan solat sebab aku nak tgk citer kat wayang sampai habis
meskipun aku tahu kalau masuk jam 4:30pm mesti aku kantoi asar,
tp dgn magrib sekali aku hilang..
aku hilang imanku kerana mengikut teman lelaki ku yang aku fikir aku bahagia disampingnya, yang sebenarnya aku hanya seronok tapi menderita imanku.
aku pernah
tinggalkan solat kerana aku sibuk nak dengar cerita kawan2 ku mengumpat dan mengata, bergosip di kedai mamak pada waktu magrib, meskipun surau tak jauh dari kedai tu.
aku pernah
tinggalkan solat sebab terperangkap dalam jem bersama kawan baikku
yang sebenarnya kami boleh berhenti di mana2 masjid/surau untuk solat
inikan Kuala Lumpur..banyak tempat ibadah tapi tak ramai yang mengimmarahkannya.
aku pernah
tinggalkan solat pada bulan puasa
padahal time tu selepas aku berbuka puasa dengan teman lelakiku kami boleh ke masjid
tapi sebab dia nak hantarku pulang, aku ikut sahaja kemahuannya asalkan aku bersamanya
dan aku biarkan imanku menipis lagi.
selepas aku pulang ke rumah
aku ganti solat macam biasa, tiada taubat nasuha disusuli
pernah aku taubat nasuha, kemudian aku lakukan lagi
sampai bila aku nak jadi begini
aku bukan orang yang dibesarkan begini
aku dihantar ke madrasah sejak kecil
aku belajar solat sejak kecil
aku tak pernah tinggalkan solat
walau sesusah mana aku nak dapatkan air wudhuk
ke rumah jiran aku meminta
atau ke kolam nun jauh didalam hutan
akan ku bawa pulang sebaldi air untuk kegunaan solat seterusnya
maka kenapa aku mesti mengikuti tren2 ini
yang solat hanya pada waktu susah
yang solat ketika di rumah
bukan ketika keluar membeli belah
bukan ketika keluar mencari rezeki
atau ketika berziarah/dalam perjalanan ke hujung2 negeri
Astagfirullah!
mohon ampunku padaMu Ya Allah

Khamis, 17 Julai 2008

My new environment

At last!, i got new job...it almost one year ago...just want to share with you guys out there.

Changing new job is not easy, if you read my blog before regarding about searching new job you will know, how difficult is the way to get in there!

with some helps from Mimi, our HR exec (now PA to auditor at Telekom), she sent my resume to one of her friend who his company looking for new account exec. so i just try my luck.
i had been called, attended interview- which is actually my will be new bos, and get result within 3 days???this time is so fast, very easy. at that moment i was so grateful to Allah. i was offered to come on 13th August 2007 - Monday. actually they want me to come next week but i need to clear up my work as i have lots projects account to handle! and of course, not everyone will understand my schedule of works!

So on 15th August, i punch my card for my position as acc exec at property dept. i was responsible for Menara SPK(now Menara MBF) - 18 floor- at jln sultan ismail and The Seriska(14 units of apartments/townhouses at jalan langgak golf.

Maintenance/construction accounts and property accounts is totally different. For me this is time to learn new things! If before this I have to review and overview spare parts, contracts agreement, claims as so on, now what I have to do is much easier.. huhu..

My boss let me involved in audit, which means this is new.. before, I only gave our auditor the files and they did the schedule themselves. Now I have to force myself to do it..

Maintain the property accounts, I have to make sure all funds is enough to payback loan, bills and so on..

Parking arrangement is really nuisance, hate it sooo but enjoy to do it..crazy enough ha…

Now I knew the rate, tax you have to pay, applying license..bla..bla..but the most irritating is when I need to get confirmation with client..i really need a good two way communication…like my lecturer said, “communication is important, especially in marketing”. Woooorrr is much easier working as volunteer at Petrosains..really miss that place..

Rabu, 12 Disember 2007

Getting New Job

its time for me to move! surf the net, buy paper, ask my close friends if their office want to hire new staff; me? i want to find new job. tired of low salary paid, need new environment, new management, new attitude..new friends maybe...

its not easy...after i sent several application from small company to the blue chips one, i got various feedback.

i attend some interview and this is part of their feedback; and what i feel about it.

Shell @ Damansara Heights
- i was offered to choose either payable or receivable accounts. i choose receivable. then their ask me either i capable to work from 10am till 7pm from Sunday to Thursday, which is to follow Dubai time working hours/day. and i agree but my CV will be KIV!

a textile Factory @ PJ (some big issues ever arised from this area)
- this company call me for an interview after my CV being scan by Kellys Agency Services. i have to go there by KTM Komuter and arrived at taman Dato' Haron. after that i taking cab because i really don't know this area. the session is so short. i think its about 10min only. they said their company vehicle will pick up for their staff to go work and also send back. but luckily i dont get this job, besides, its quite scary here...
a construction company - they built highway and bridge @ Taman Melati
- i attend this interview (thanks dear for sent me there) in morning. they working hours is from 8.00am till 5.30pm Monday to saturday.gosh! very long working hours!somehow need to site visit to check any problem arising there - its about construction and cashflow should be strong enough. one day late will be impose penalty! after me was a young man. i do hope he get this job because he told me that he just get married and his wife work far from his present workplace. sob sob..
an energy company - biodiesel from plant @ Bangunan Syed Kechik @ top of Bangsar view
- i really hope to get attention from this company! even its so hard to reach the top, no public transport, you are lucky lucky if you can get cab. even the office environment is very attract me. so quiet, very corporate style..unfortunately i don't get any feedback.

DHL @Menara TM (pucuk rebung) Kerinchi
- ohhhhh i really want to work here!so near to my habitat! i dont care to work on saturday and my manager is an old lady!they ask if i can make cheque 20 pieces, i said i ever wrote a cheque more than 50! still i dont get luck here...toooooo bad!