Ahad, 30 Mac 2014

Mandi Wiladah

Add on post 11 Oct 2021

Baru dapat ilmu. Mandi wiladah hanya wajib untuk wanita yang melahirkan anak tanpa keluarnya darah nifas. Maksudnya lepas lahirkan anak terus kering darah seperti kes Fatimah anak perempuan Nabi Muhammad S.A.W.

Post asal 30 Mar 2014

ok sebelum lebih lanjut aku taip, aku ambil pengecualian dulu. bahawa aku bukan ahli feqah wanita.

mandi wiladah setahu aku ialah mandi wajib yang perlu dibuat selepas melahirkan anak. jadi aku tentulah tak pernah praktis sebab tak pernah beranak sebelum ni. aku tahu mandi sebab haid dan junub jer..

sebelum tu nak bagitau, dalam kubur nanti perkara pertama yang ditanya ialah bab mengangkat hadas. hadas termasuk membersihkan diri selepas buang air kecil, air besar, kering darah haid, kering darah nifas, selepas bersalin iaitu mandi wiladah, berjunub dan keluar air mani. kalau dah meninggal jadi mayat, dah tentu orang lain yang mandikan kita, berdoalah agar mayat kita disempurnakan selepas meninggal kelak.

jadi macam kes aku yang bersalin secara pembedahan, hari pertama aku terbaring je atas katil sebab badan aku bertiub bagai. lagi dah tentu tak boleh mandi dan kencing pun bertiub! memang satu hari baring.

Jadi selepas seminggu aku pun mandi wiladah. Tapi aku terlupa tentang plastik yang ditampal pada luka pembedahan. Haha. Aku mengulang lagi sebab was2 minggu berikutnya. Mandi satu baldi besar air suam. Segar je. Lepas tu aku mandi lagi sekali sebab aku still was2. Ah sudah lepas tu aku takmo mandi wiladah dah. 3 kali semuanya selepas pasti luka telah dibersihkan dulu. Niat yang penting.

Sekarang tunggu nak mandi sebab nifas pula.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.