Jumaat, 14 September 2018

,

Cabaran 25 Hari Blogging - Vision Board

Visi? Misi?

[vi.si] | ۏيسي

Definisi : tanggapan dan pandangan yg jauh dan men­dalam, terutamanya yg berkaitan dgn perkem­bangan masa depan dsb, wawasan: pemimpin yg mempunyai keperibadian yg utuh serta ~ dlm kepimpinan; Pak Arena menganggap ~ itu penting dlm penulisan sebab tanpa ~ seseorang tidak boleh menjadi penyair, tidak boleh menjadi seniman; bervisi mempunyai visi: pemimpin negara yg ~ tinggi dan jauh. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

Adakah aku punyai visi? Selalu visi ini muncul di papan2 kenyataan syarikat atau sekolah. Rumah aku takde board. Eh ada blackboard dan cardboard. Hehe.


Visi aku dalam hidup ni simple je. Tapi susah nak buat. Hari2 aku tanya apa sumbangan aku pada masyarakat, pada agama? Akan aku didik anak2 aku menjadi orang berguna supaya mereka tidak menjadi beban kepada masyarakat dan kepada agama. Eh aku pulak adakah menjadi beban? Sudah tentu aku kena menjadi contoh yang baik yang mencerminkan agamaku. Yang mencerminkan masyarakat selagi tidak melanggar syariat.

Benda2 ni nak buat kena kuat. Zaman sekarang ialah zaman fitnah yang sangat teruk. Zaman yang macam segala dosa umat nabi2 terdahulu lakukan. Jika dulu seorang nabi umatnya hanya buat satu jenis dosa yang sangat besar. Zaman kita ni umatnya buat dosa besar bermacam2 jenis. Ya Allah lindungilah kami dari melakukan perkara keji dan mungkar. Amin.


2 ulasan:

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.