Khamis, 3 April 2014

Check Up Setelah Sebulan

Aqlan dan aku sudah sebulan! memang lahir 5 Mac tapi kira hari 3 April bersamaan 30 hari dari tarikh dia dilahirkan.

nak pergi cucuk jam 10 pagi di hospital Az-Zahrah, jadi jam 8 pagi dah kena bangun. Mama masih mandikan dia, aku masih belum bersedia. lepas tu aku susukan dia dan aku punya turn pula mandi. Masih lagi mandi air daun2.

jam 9:20am baru keluar rumah. macam2 angkut dalam beg oren besar. ada lampin, baju, diapers, susu, botol susu, kad klinik, purse, handphone...hahah..nak ketawa. tapi itulah perubahan dalam hidup ni.

sampai hospital aku pun pergi sorong Aqlan sorang2. sebab Zcat nak kena cari parking. ye mana2 hospital pun parking adalah masalah besar. aku daftar untuk diri aku dulu. follow up tekanan darah tinggi. dah turun 123/92. oh atas tong. kena control la makan.

tapi sebelum nama aku naik aku pergi daftar Aqlan di bahagian pakar kanak2. masa daftar tak bawa GL. ingatkan boleh share dengan GL aku jumpa doktor pakar. takpelah, bayar je dulu sebab boleh claim dengan ofis Zcat. sekejap je tunggu dah kena panggil. yang kelakarnya kami dua orang blur sekejap masa nama dia dipanggil. haha.

masuk bilik doktor Nik Ros, Aqlan kena timbang dulu. dah 3.55kg. panjang dah 54cm. ukur lilit kepala aku tak ingat. masa nak kena cucuk, aku lak yang menitis air mata, haha..memangla lepas tu Aqlan meriau kuat. kena cucuk kat paha kanan.

selepas tu dia nak menyusu pula, ada bilik disediakan. nasibla aku bukan ada ponco. shawl adalah. 2 kali jugak aku kena masuk. sebab Aqlan asyik menangis. tidur terganggu.

masuk bilik pakar kali ni Dr. Mashitah sebab Dr. Noraini EL. takpelah. dah sampai takkan nak reschedule. selepas ambil tekanan darah, scan perut tengok rahim yang kosong. oh masih ada ruang. belum kecut.

Dr. pun beritahu kami pasal perancangan anak. disebabkan cesarean tak bolehla mengandung terus. jadi adala cara2 nak kontrol. kami dengar je. agak malas sikit nak dengar sebab Aqlan dah start merengek.

jadi cepat2 pergi farmasi. dan kos kena dalam RM83.20 termasuk konsultan RM40. masa tu Aqlan menangis dah. cepatla pergi kereta nak menyusukan dia. masuk kereta..terus...

kami ke klinik kesihatan Putrajaya pula. nak ambil ubat mama di farmasi. kemudian ke Restoran Saba Cyberjaya untuk tapau nasi beriani. Jam 2:30 petang baru sampai rumah. penatnya. lepas makan aku tidur. Aqlan mama jaga bagi susu formula jelah. dah tak tahan baru mama datang kejut aku bagi Aqlan. dia ni memang selagi tak minum susu badan dia merengek lagi. huhu.

1 ulasan:

  1. sekejap dah sebulan...aku nak melawat aqlan..may be dalam 12 or 13 ni

    BalasPadam

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.