Selasa, 19 April 2016

Pakaian Terkena Lunturan Warna

Adalah sangat frust bila baju yang disukai terkena lunturan warna pakaian berwarna lain. Lagi2 bila baju tu putih dan kena lunturan hitam.

Kes aku....dress yang pakai sekali je iaitu ke dinner terkena lunturan warna hitam dari skirt dress tu sendiri. Baju krim. Kainnya kan hitam. Tak boleh pisah cuci sebab dress kan. Aku rendam dengan pencuci untuk pakaian dalam. Tak masuk mesin. Sekali aku nak bilas dah hitam kain lace krim. Sedihnya...kenapa aku rendam...tension kejap. Aku rendam malam esoknya nak cuci dah hitam.

Pastu aku gunakan Dylon dan rendam dalam air suam. Panas sangat kang fabrik jadi lain pulak. Tak jalan.



Esoknya aku perah limau nipis 5 biji dan campurkan dalam baldi bersama 1 scoop sabun serbuk. Masukkan air panas campir air paip jangan kasi panas gila ya.



Aku biar dalam 18 jam. Bilas dan sidai. Kena sidai melintang supaya yang hitam tak temu yang krim.

Apa hasil?

Ikut hati aku nak dye je semua biar hitam legam tapi laki tak bagi. Katanya nanti jadi kelabu.

Pada lace tak hilang tapi pada kain dalam dia hilang

Tapi laki pujuk tak nampak sangatla
Laki cakap.." u kena bagitahu Poplook la yang fabrik tu turun kaler.." aku pulak menjawab i dah lama tak kena kes macam ni. Sedih ok. " U kena pesan pada orang lain yang nak beli jangan rendam. Just celup2 pastu sidai ". Huahua....aku rasa aku dah lambat ni  hari cuci jadi makin susahla nak hilang. Sekarang dah kering tak nampak sangat pun. Gantung jelah tunggu sampai aku redha nak pakai balik.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.