Khamis, 26 Januari 2017

Kek Buah Kukus Supermoist

Gitewwwww tajuk mengundang.

Mula2 kita kredit pada Yatie yang share resipi dalam blog beliau. Resipi tahun 2015 tu..aku dok salin tahun 2016. 2017 baru ada hati nak buat. Yang penting hasil mantap!.

Kepada pembaca silalah ke blog Yatie kalau nak ikut langkah2nya (yang tentu ada aku olah sikit..)

Bagi penggunaan barang2.. (aku ni bab barang2 agak standard sikit..bukan main pakai je..dah ada kan..kalau takde lain citer.. itulah untung beli perkakas dapur banyak2 sebelum kawin.. dah kawin ko beli benda lain jek)

Mesti ada

Periuk kukus..aku punya setingkat je beli kat Carrefour zaman dulu kala kat Ampang nun. La ni dah jadi Aeon Big. Penutupnya kaca jadi boleh tengok makanan yang dikukus. Syok kan..macam mak aku punya yang besi louang tulah..asal nak tengok kena angkat penutup.. dahle panas..kena hati2. Mak punya 2 tingkat.

Loyang untuk isi adunan. Aku beli kat Aino..ada lagi ke Aino ni..dulu aku suka sangat masuk tengok perkakas dapur. Ada 3 saiz..yang paling besar tak muat saiz periuk kukus aku. Aku pakai saiz nombor 2. Yang bestnya boleh turunkan alas dia dari klip tepi. Dulu2 aku tengok rancangan chef wan la dia masak kek guna loyang jenis ni. Punyalah aku simpan hasrat nak beli.. dah kawin baru beli. Ehhhhh yang aku punya mana pergi tahh still dalam kotak sejak pindah..yang ni laki beli kat kedai Bagus...tapi sama je bentuk..aku punya satu je dah RM17. Yang laki beli ni lagi murah dapat 3 saiz harga kurang RM30.

Penimbang. Hat ni kecik ja..buh 350gm gula dah penuh bekas dia. Yang ni aku tak beli tapi laki aku beli..dia ni pun boleh tahan beli perkakas dapur..haha..beli kat Daiso je..so cheap and practical. RM5.30.

Sudu penyukat. Yang ni pun aku beli kat Daiso gak..zaman harga RM5 tanpa GST.

Mangkuk adunan. Yang ni aku pakai 2 kali ni. Satu dok bancuh tepung..satu dok sejukkan adunan yang dimasak.

Periuk untuk masak adunan gula, butter, dan buah buahan campuran.

Senduk kayu mudah untuk kacau2..pun 2..satu lagi tu senduk kayu yang macam garfu tu. Senang nak kacau adunan atas dapur.

Baking paper. Untuk alas loyang.

Aluminium foil untuk cover loyang adunan sebelum masuk periuk kukus.

Pencungkil gigi kayu. Untuk buat lubang atas aluminium foil.

Pengadun untuk kacau telur dan esen vanila. Aku pakai yang guna tangan je. Pusing2 sampai naik buih. Lenguh juga.

Bekas kek. Ni beli kat Lazada_my berzaman dah baru nak pakai. Kalau tak buat hiasan atas rak. Nasib laki tak tanya bila nak pakai.

Pisau potong kek. Sanggup beli tu tanak pakai yang free beli kek tu.

Oklah takkan nak cakap dapur dan tong gas pun kena ada..haha

Resipi Kek Buah Kukus

Bahan ayak
350gm tepung gandum
1 sudu kecil tartar
2 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil serbuk buah pala

Bahan masak
350gm gula pasir
60ml air panas
250gm butter (yang kita pakai rega RM9..kata Yatie elok pakai yang berkualiti)
300gm buah buahan campuran brand Nona

Bahan pukul😆😆
Telur gred A 3 biji
1 sudu kecil esen vanila

Cara2 aku buatlah ek..
Masak gula pasir sampai cair kekuningan, tambahkan air sedikit demi sedikit.
Kemudian masukkan butter yang dah dilembutkan pada suhu bilik. Kacau sebati dengan gula tadi.
Masukkan buah buahan campuran. Siap masak sejukkan. Tapi aku suam2 je dah guna..

Masukkan bahan ayak sedikit demi sedikit dalam adunan butter mix fruits tu. Aku lupa ayak yang lain..ayam tepung jaaa..haha..masa ni adunan jadi memekat lak risau..pastu bila dah masukkan adunan telur+vanila tu baru confident sikit.

Sapu loyang dengan butter termasuk atas baking paper. Pindahkan adunan. Ok sebelum tu didihkan air periuk kukus siap2..

Tutup loyang dengan aluminium foil..jangan tebukla macam aku dah pergi tebuk..ngok ngekk patut tebuk lepas dah masak 4 jam. Untuk kasi wap panas keluar.

Masak 2 jam pertama api sederhana. 2 jam kedua api kecil. Kalau air rebusan tu kurang tambah air panas..jangan air sejuk kang amik masa lak dia nak masak air tu.

Dah masak 10 minit biarkan dulu baru keluarkan dari loyang. Tapi aku biar hampir 20 minit. Kata Yatie kek sedap dimakan lepas 2 hari..tapi siapa yang boleh sabar...




Siapa suka kek buah silalah cuba.. aku memang suka sangat kek buah..tapi selalu dapat yang kering..i suka yang lembab2..hehe

0 ulasan:

Catat Ulasan

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.