Selasa, 25 April 2017

Settle Hutang Kereta Dengan RHB

Masa aku nak amik loan dulu tak tenang aku tidur memikirkan nak bayar hutang+riba ni. Tapi aku tetap beli kereta secara hutang sebab tak mampu nak bayar cash. Yep aku memang kenal beberapa orang yang beli kereta terbaru atau terpakai secara cash. Mereka berjimat cermat.

Aku amik loan RHB sebab masa tu aku jerja gaji masuk situ senang kan. Ada orang kata PBB paling murah interest bila nak beli keta. Tah la aku pun bukan dapat khidmat nasihat sangat pun. Aku nak cepat ada keta masa tu mak aku pun selalu tanya bila nak beli keta...

So elok je aku lepas 6 bulan kerja dengan Nadin aku beli keta..takyah penjamin bagai.

Patut keta aku tu dibayar dalam 500+ tapi aku nak mudah nak exact 500 sebulan jadi aku bayar deposit tinggi sikit. Kalau tak rendah je...maka gigil la tangan ni keluar duit ASW2020 ya. Bayar semua nak dekat 7k+-

Lepas seminggu keta keluar..alamak aiii laju betulll...

Oklah citer bayar loan keta tamat hari ni. Beberapa hari lepas aku contact via email je ke RHB dan tanya hiw to settle. Just pergi mana2 RHB terdekat dan bayar. Ambik kad original?

Bila aku ke kaunter amik tiket tu, staff cuma bagi borang bayaran berapa belen je..tunggu la giliran dan bayar cash...pastu staff tanya geran asal kad aku ke.? Kekekek ni satu hal kawan aku ajar masa nak renew roadtax terus minta geran dengan pihak bank takyah pulang balik. Simpan je elok2. Aku siap buat surat on behalf sebab masa tu aku kerja jadi minga tolong dispatch la. Bayar sikit upahla..

Ok jadi tunggu seminggu kemudian kena ke JPJ untuk tukar nama..wah wah....keta 45k..bayar semua 60k....takyah nak sakit hati sangat memang dunia perbankan penuh riba. Walaupun dalam Quran ada dinyatakan jangan makan riba, jangan beri riba tapi aku tak terdaya...

Mula2 slow kemudian laju sangat perkhidmatan RHB IOI Business Park

Sementara aku kat bank, diorang pergi masjid untuk hal tertentu

Ko takyahla bawak geran ke atau surat perjanjian pinjaman tu.. sebab diorang tanak tengok pun. Cuma bila nak tukar nama kat JPJ nanti kena bawa IC dan geran kereta..tu je..

7 ulasan:

  1. Alhamdulillah selesai sudah.. kita pnya 1st car pun dah settled in 2015..pastu tggal kat umah mak, biar berbakti kat adik2 yg tak mampu beli kete... pastu tambah utang lagiiiii. riba'? alahaiiii :'(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagusnya kamu....tapi bab riba tu zaman sekarang hampir semua pinjaman ada..

      Padam
  2. Assalamu'alaikum wr,wb.
    Mohon ijin berbagi sedikit pengalaman saya tentang hutang dan Riba.

    Saya dulu bekerja sebagai karyawan sebuah Bank, saya penebar Riba. Ketika itu karir saya bagus,kekayaan saya meningkat tajam. Sebab saya selain bekerja di Bank saya juga punya usaha sampingan yaitu Property.

    Rumah mewah saya punya, mobil mewah juga punya. Jaringan kerjasama Property sudah dimana2. Sebagian modal saya adalah Hutang di Bank.

    Pada suatu ketika perubahan terjadi pada usaha saya. Saya mengalami kebangkrutan dan kehancuran, utang saya dimana2, ada yang di bank, perorangan dan rentenir. Keadaan terbalik 180 derajat dengan kondisi saya sebelumnya.
    2 Tahun saya mengalami depresi, stres mungkin sudah mendekati gila.

    Alhamdulillah di tahun ke 3 saya melakukan terapi mental dengan seorang teraphis. Kondisi kejiwaan saya mulai membaik, saya mulai bisa berfikir dan saya mulai dari nol dalam mengenal Allah. Ya Tuhan Ya Robb, saya bertaubat atas dosa Riba dahulu, sy benar2 bertaubat.
    Suatu ketika Seorang Therapis sya mengenalkan kepada seseorang dan Alhamdulillah dia mau menolong saya, hutang saya Milyaran alhamdulillah lunas, dan saya mampu mengembangkan usaha tanpa ada unsur Riba. Allah memang Maha Kaya. Semua berkat pertolongan Allah.

    Maka dari itu mari kita JAUHI RIBA, sebelum semuanya hancur.

    Hormat saya, zamzamim700@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setakat ni riba yang saya perlu bayar ialah kereta. Tapi sudah settled semuanya. Tiada lagi belian melibatkan riba.

      Padam

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.