Rabu, 2 November 2016

,

Aku Memang Suka Tukar2 Template Blog, Edit HTML, Dan Ubah Layout

Kalau siapa ikut blog aku sejak hampir 10 tahun lepas, kalau perasanlaa...template blog aku ni memang selalu bertukar..

Bagi aku adalah cabaran untuk mengedit template blog dalam bentuk html. belum lagi kau cuba2 edit CSS, kau nak kena inspect segala mak nenek supaya apa yang nak diedit tu itulahhh..kalau salah aku selalu revert balik je..hahaha..

Jadi hari ni aku cuba buat imej aku ditukar ke dalam bentuk url. mula2 susah juga cari2...kalau ada laki kat sebelah siap cepat je..hahaha...tapi berdasarkan pengalaman sendiri aku tahu mana lebih senang....

Pada profile picture korang tu...klik mouse sebelah kanan, COPY IMAGE ADDRESS.


Lepas tu pergilah edit HTML dan cari dulu (inspect) apa yang korang nak ubah tu..


dah dapat copy tu sila paste atas url asal.. src = sources tu jangan dibuang pulak..paste atas font kaler biru muda selepasnya je..ini untuk aku ingat juga..kadang2 gatal next time nak tukar lupa lagi...


Jangan lupa save template lepas tu..kang penat jer...oh ya kalau lepas save ada keluar warning font kaler merah tu maksudnya korang dah ganggu "div" asal.. so sila ikut arahan baik2 ya..

arghh penat edit tapi aku puas hatilah setakat ni...lalalala..

2 ulasan:

Dilarang menyalin atau menyiar semula hasil penulisan dalam blog ini di dalam apa jua bentuk medium.

Penulis tidak bertanggungjawab atas komen-komen pembaca.

Komen spam akan dibuang serta-merta.